K vraku auta obmotanému kolem statného kmene stromu přibíhá jednotka hasičů v plné výstroji. „Někdo je uvnitř,“ ozve se. Auto je slisované k nepoznání a vteřiny odtikávají. Boj o život začíná. Tentokrát naštěstí jen jako. Zasahující tým se společně s dalšími šesti účastní krajské soutěže ve vyprošťování.
Foto: Martin Kozák | Archiv KKphoto
„Smyslem těchto soutěží je v pokud možno reálných podmínkách co nejšetrněji vyprostit figuranta, zraněnou osobu, a předat ho zdravotnické službě,“ popisuje hlavní rozhodčí Martin Žejtlík.
Pro sedm týmů, jeden z každého jihočeského okresu, je vytipováno sedm různých scénářů nehody. Všechny vychází z reality. Každý z figurantů má zranění krční nebo bederní páteře, to proto, aby hasiči při soutěži prováděli základní činnosti předlékařské péče.
„Na soutěži se hodnotí tři oblasti: taktika, technika a předlékařská pomoc. Každou oblast hodnotí dva rozhodčí, kteří se musí shodnout na hodnocení, výsledky se sečtou a ten, kdo získá nejvíc bodů, vyhrává,“ říká Žejtlík.
Ohledně taktiky se hodnotí přístup k místu nehody, provedení průzkumu místa, protipožární zabezpečení u zásahu nebo spolupráce mezi jednotlivými členy týmu. V technice se získají body za stabilizaci vraku a vyproštění zraněného člověka.
Důležitá je souhra i pomoc
„Aby se soutěž pro soutěžící co možná nejvíce blížila realitě, neznají soutěžní družstva do poslední chvíle situaci, ke které jsou povolána. Před začátkem soutěže si velitelé družstev losují scénáře a pořadí. Nevědí však, jak konkrétní scénář vypadá, jakým způsobem budou havarované vozy nastavené, zda se nejedná o hromadnou nehodu či zda vůz nebude vklíněn do překážky a podobně,“ popsala krajská mluvčí hasičů Vendula Matějů.
Jedním ze scénářů, kterým mohli přihlížející při jindřichohradecké soutěži vidět, byla imitace nehody osobního auta a valníku. Tím, že auto podjede pod vlečku, je ztížený přístup ke zraněné osobě uvnitř. Úkolu se zhostilo hradecké mužstvo, nakonec s druhým nejlepším výsledkem.
Jako první se umístil tým hasičů z Českého Krumlova, který tím pádem postupuje na mistrovství republiky ve vyprošťování osob.
Ostatní scénáře nabízí převrácená auta v různých kombinacích, na střeše, na boku, tedy tak, jak hasiči k nehodám ve skutečnosti přijíždějí. Figurant je většinou členem hasičského záchranného sboru a je předem proškolený.
„Je důležité zmínit, že v každém týmu jsou čtyři hasiči, tedy v takovém složení, v jakém skutečně funguje záchranná jednotka. Velitel a další tři hasiči, z toho jeden je vyučený na zdravotnickou pomoc. Důležitá je ale také souhra, koordinace a vůbec vedení celého zásahu,“ dodává Martin Žejtlík.
Soutěži přihlížel i ředitel hradeckých hasičů Jan Všetečka.
„Kluci trénují pravidelně. Ti, kteří jezdí na dopravní nehody, se téměř každý den s nehodou setkají nebo na ni trénují. Snažíme se je seznamovat s novými typy aut. Například naši lidé jeli do Mladé Boleslavi na specializační kurz na nové typy aut, aby věděli, kde a jakým způsobem jsou umístěné airbagy a další záležitosti. Každý nový typ auta má jinak silné sloupky,“ popisuje přípravy mužstva.
Nedávno se hradečtí hasiči seznamovali i s provozem a druhy vagonů na železnici. I tam se dopravní nehody bohužel stávají.
„Zkoušeli jsme kvalitu našich zařízení, třeba stříhacích nebo rozpínacích,“ dodává ředitel.
Zdroj: 5plus2.cz Autor: Adam Hudec