Aktuálně

5plus2: Hradečáci se seznámili s plány na změny v cyklodopravě

Mezi nejhorší místa pro jindřichohradecké cyklisty bezesporu patří tři lokality: nábřeží Ladislava Stehny a přejezd z něj Rybniční ulicí do centra města, křižovatka hlavní silnice a Denisovy ulice ve směru na Jindřiš a také Václavská a Vídeňská ulice. Všechna tato místa by v horizontu tří let měla doznat jistých změn, které usnadní pohyb lidem na kolech.

cyklystika cyklo kolo kola
Cyklisté v Hradci se mohou těšit na změny v dopravě, které jim pomohou se snadnějším pohybem po městě. Ilustrační foto. | foto: Adam Hudec, 5plus2.cz

Právě zmiňovaná místa patřila k hlavním tématům veřejného představení koncepce rozvoje cyklodopravy, kterou radnice představila Hradečákům v minulém týdnu.

“Příjezd ve směru od Jindřiše do města, tedy do Denisovy ulice, je pro mě jako pro cyklistu stěžejní. To místo je vyloženě kritické a vyřešené mělo být už dávno. Ideální by byl třeba podjezd pod mostem, podle mě by nemusel být ani stavebně složitý. Hlavně, aby to bylo upravené co nejdřív,” říká jindřichohradecká cyklistka Lenka Michalcová.

Podle místostarosty Bohumila Komínka se koncepce cyklodopravy soustředila mimo jiné také na průjezdnost centra. Na to pak navazují další záležitosti a plánované úpravy.

“Například bychom rádi více cyklistům uzpůsobili sídliště Vajgar a jeho okolí. Co se týká stavebních úprav a velkých rekonstrukcí, nebude jich podle plánů třeba žádné velké množství. Většinou se dají přizpůsobit silnice, které už máme,” tvrdí místostarosta.

Největší potíž podle něj bude v dopravním řešení Vídeňské ulice, kde je dopravní situace dlouhodobě velice špatná a podle Komínka je třeba vyřešit pořádně a definitivně jednou provždy. Odborná koncepce v tomto místě navrhuje zjednosměrnění, k němuž se přiklání i vedení města. Vídeňská ulice by tedy byla přístupná jen cyklistům a řidičům ve směru do centra. Pro lidi na kolech by to znamenalo, že by se stávající šířka Vídeňské rozdělila na pruh pro řidiče a pruh pro cyklisty.

Hradečáci nicméně takové řešení vesměs odmítají. Při nedávném pokusu, kdy město na několik týdnů nechalo Vídeňskou zkusmo zjednosměrnit, zavalily radnici petice a nesouhlasné názory.

Plány na revitalizaci cyklodopravy v Hradci jsou rozdělené do tří částí.

“První fází jsou záležitosti, které se dají udělat hned – označit cesty piktogramy pro cyklisty, rozdělit jízdní pruhy pro řidiče a kolaře tak, jak to funguje v jiných městech. Další fází jsou levnější investiční záležitosti, tedy menší úpravy ve značení, nájezdech a podobně. Na konci pak stojí velké rekonstrukce ulic, výstavby nových cyklostezek, lávek, přejezdů a podobně,” popisuje budoucí systém změn architekt Jiří Kašpar.

Chybí lepší kolostavy

Důležitou podmínkou pro zvýšení počtu těch, kteří do centra jezdí na kole, jsou vhodné a hlavně bezpečné kolostavy. Těch Hradec zatím moc nemá.

“Dobře si rozmyslím, jestli kolo vůbec někde odstavím. Normálně ho parkuji ve vnitřním dvoře u zaměstnavatele a ve městě jen tam, kde na něj vidím. Chtělo by to lepší lidi, ne lepší kolostavy,” směje se Lenka Michalcová.

Podle architekta Jiřího Kašpara používá většina cyklistů kolostavy špatným způsobem. “Nezamykají svá kola bezpečně, nejlépe zámkem typu uzavřené podkovy, a zamykají třeba jen přední kolo. Hodně lidí používá lehce překonatelné lankové zámky. Důležité jsou i bezpečné kolostavy. Ty by Hradec měl mít minimálně u všech institucí a turistických cílů v centru,” uzavírá.

Zdroj: 5plus2.cz Autor: Adam Hudec


5plus2 dny – Regionální týdeník vychází zdarma5 + 2 dny - 5plus2

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

V nastavení souborů cookie na těchto webových stránkách je zvoleno „povolit soubory cookie“, abyste si mohli jejich prohlížení užít co nejlépe. Jestliže budete dále používat tyto webové stránky, aniž byste změnili nastavení souborů cookie, nebo kliknete na tlačítko „Přijmout“ níže, vyjadříte tak svůj souhlas s tímto nastavením.

Zavřít