Pro rodiče, kteří chtějí pracovat se svými dětmi na jejich rozvoji nabízíme v Ekocentru Vespolek pravidelné dopolední Montessori ekovýchovné programy.
Programy začínají každé pondělí 9:00 hodin a končí ve 12:00 hodin společně uvařenou polévkou, nebo jiným jídlem.
První hodinu až hodinu a půl, podle věku dětí ve skupině a podle míry soustředění dětí na práci, si dítě volí individuální práci s Montessori materiálem, kde pracuje samostatně na zdokonalování některé činnosti. Učí se tak uspokojení z vlastní činnosti a soustředění. Pokud jde o námi vyrobené pomůcky, zaměřujeme se na materiály a témata blízké přírodě. (Např. řazení posloupnosti na fotografiích stáčejícího se ježka, puzzle středoevropský les, třídění listů podle druhu atd.)
Při práci s Montessori materiálem je procvičována jemná motorika a tak je dítě nepřímo připravováno na dovednost psaní. Jiné materiály poskytují možnost cvičit oko v přesnějším určení stejnosti nebo odlišnosti – nepřímá příprava na čtení. Matematické pomůcky dávají dítěti možnost zažívat konkrétní početní úkony a seznamuje se základními matematickými pojmy.
Po svačině následují pohybové hry, říkadla, společné cvičení ticha, chůze po elipse a procvičování koordinace.
Poté následují společné ekovýchovné výukové programy zaměřené na poznávání života v souvislostech (roční období, změny v přírodě, co potřebují všechny živé organismy k životu, život živočichů, rostlin, společnosti lidí, vesmír) a přírodních zákonitostí. Jsou podávány od celku k jednotlivým částem. Každému tématu předcházejí smyslové zkušenosti dětí při programech venku. Důraz klademe na smyslové zážitky a osobní zkušenost dětí.
Pravidelná setkávání rodičů a dětí umožňují:
aktivní zapojení rodiče i dítěte během programu
- možnost pro rodiče naučit se respektovat samostatnost dítěte
- pomáhat svému dítěti k nezávislosti
- pozorovat vlastní dítě a ostatní
- vnímat, kdy dítě potřebuje podporu a kdy sdílet radost a hru
- vzájemně si vyměňovat názory
- vyjadřovat pocity a řešit vzniklé problémy
Důležitou složkou našich programů je i sociální chování, kdy se dítě učí:
vytvářet s rodiči společná pravidla a dodržovat je, samostatně řešit vybrané úkoly a problémy, které nastávají
- trpělivosti
- zodpovědnosti
- schopnosti komunikovat
- respektovat svou práci a práci ostatních
- pečovat o prostředí
- pečovat o svou osobu