Muzeum fotografie a moderních obrazových médií zve veřejnost v pátek 10. 6. 2016 od 18.00 do 24.00 hodin v rámci XII. ročníku Festivalu muzejních nocí 2016, pořádaného Asociací muzeí a galerií ČR, na „muzejní noc“ a tři nové výstavy.
Jak trávili na honech volný čas příslušníci aristokracie i nižších společenských vrstev jako jejich pomocníci, ukáže kolekce s názvem Hony a lovy na historických fotografiích. Představí se ponejvíc snímky průkopníka reportážní fotografie Rudolfa Brunera-Dvořáka, ale i dalších autorů ze Sbírky Scheufler, například Josefa Pírky, Jindřicha Eckerta či Julia Schlegela. Na fotografiích uvidíme i Františka Ferdinanda d`Este, jeho syna Maxmiliána z Hohenbergu, Františka Ringhoffera III., členy rodu Czerninů a další. Výstava obsahuje 41 fotografií ze Sbírky Scheufler, pocházejících z dobových pozitivů a negativů z časového období 1870–1914, autorem výstavy je Mgr. Pavel Scheufler. Digitalizace a retuš historických snímků provedla Bc. Lenka Scheuflerová. K výstavě je přiřazeno několik snímků ze Státního oblastního archivu v Třeboni, z oddělení Jindřichův Hradec. Ke zhlédnutí je do konce roku 2016.
Hony a lovy na historických fotografiích
Počátky fotografování honů nalezneme v ateliérech fotografů. Muž v loveckém odění doplněném pro názornost puškou byl u nejstarších snímků fotografován často před malovaným pozadím přírodního motivu. Podobně se fotografovali také myslivci a hajní. Osobitými náměty byly snímky samotných loveckých psů a trofejí ulovených zvířat. Ta v preparované podobě nacházíme také v interiérech a muzeích, z nichž největším soukromým v monarchii bylo muzeum Františka Ferdinanda d`Este, známého svou loveckou vášní.
Ke konci 19. století ateliérových stylizací s umělým prostředím ubývalo a pozadí před lidmi v loveckém ošacení začínala být neutrální. Fotograf stále častěji pořizoval záběry z honů ve skutečném prostředí. Nejvýznamnějším fotografem honů epochy monarchie byl Rudolf Bruner-Dvořák, který proto má na výstavě nejvíce snímků. Aranžované scény na honech, na nichž aktéři pózovali, stále častěji střídaly bezprostřední momentky. Ty naznačují mimořádný smysl pro dějovou situaci a pohotovost fotografa, i když se fotografovalo na skleněný negativ formátu 18 x 24 cm nebo stereoformát 8 x 17 cm.
Vedle Brunera-Dvořáka byl dalším významným českým fotografem honů Josef Pírka, který se soustředil zejména na prostředí parforsních honů na Pardubicku. Kolem přelomu století začali fotografovat své přátele na honech i amatérští fotografové, kteří zároveň naznačili i jisté zlidovění tohoto počínání, dříve vyhrazené zejména aristokracii. S amatérskými fotografy rostl také počet stylizovaných žertovných scén, které bývají i zajímavým dokumentem soudobého životního stylu.
Text kurzívou: Mgr. Pavel Scheufler
Výstava Arménie sestává ze snímků, které vznikly během týdenní cesty po Arménii, kterou podniklo v říjnu 2015 společně pět fotografů – Soňa Chlumecká, Miroslav Franta, Garik Avanesian, Roman Šudoma a Michal Blažek. Výstava přibližuje krajinu a obyvatele této země. Potrvá do 24. 7. 2016.
Třetí výstava, již inicioval a zorganizoval nejmladší člen Spolku Fokus J. Hradec student Jan Oliva, ukáže pod názvem Člověk u Vajgaru nově vzniklé snímky Jindřichova Hradce zejména od členů Spolku Fokus Jindřichův Hradec – Josefa Böhma, Richarda Brychty, Ivany Gantnerové, Jana Müllera, Jana Olivy, Vlastimila Sítaře a Karla Zábrodského. Dále vystavují Jiří Vetýška a Tereza Jelínková.
Vernisáže uvedených výstav proběhnou jako hlavní body programu muzejní noci v Muzeu fotografie a moderních obrazových médií po řadě v 18.00, v 19.00 a ve 20.00 hodin. Vstup na akci je pro všechny návštěvníky volný.
Nadto zve muzeum zainteresovanou veřejnost od 8. do 19. 6. 2016 ke zhlédnutí fotografického souboru o historii Jihočeského festivalu Concertino Praga od Jovana Dezorta, který si prohlédnou 17. 6. 2016 u příležitosti svého koncertního vystoupení v J. Hradci rovněž laureáti rozhlasové soutěže Concertino Praga.