Muzeum fotografie představí tvorbu Bohuslavy Maříkové

Muzeum fotografie a MOM zve návštěvníky na vernisáž výstavy Bohuslava Maříková / Theatrum mundi – Fotografie z let 1968 – 2020, která proběhne ve čtvrtek 18. června 2020 od 17 hodin. Úvodní slovo pronese kurátor výstavy, historik umění Martin Vaněk. Paní Bohuslava Maříková od roku 2005 spolupracuje s Muzeem fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci, uvádí nyní samostatnou výstavou, která představuje reprezentativní výběr z její dosavadní tvorby.

Bohuslava Maříková - Theatrum mundi. Fotografie z let 1968–2020Bohuslava Maříková (nar. 1950 v Počátkách) žije a pracuje v Českých Budějovicích. Mezi jeden z jejích největších přínosů patří neúnavná snaha propojovat různé světy a zprostředkovávat uměleckou fotografii nejen pomocí výstav, ale také edukačních programů pro veřejnost nebo workshopů pro děti a mládež, kde je její snahou naučit zájemce či zájemkyně klasickou i digitální fotografii, kompozici, ale zejména to, jak se dívat. Od roku 2005 proto spolupracuje také s Muzeem fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci, které nyní samostatnou výstavou prezentuje reprezentativní výběr z její dosavadní tvorby. Bohuslava Maříková nejprve absolvovala jindřichohradecké gymnázium (1965-1968), v letech 1970-1973 studovala Střední uměleckoprůmyslovou školu v Brně (ateliér fotografa Karla Otto Hrubého). Záhy po škole nastoupila své nejdelší angažmá v Jihočeském divadle. V roce 1997 přesídlila do Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou. Od roku 2001 pracuje na volné noze. V roce 2003 začala působit jako vedoucí kurátorka Galerie Nahoře zaměřené na současnou fotografii, kterou vede dodnes. V letech 2011-2018 působila jako pedagožka Střední uměleckoprůmyslové školy sv. Anežky v Českém Krumlově.

Bohuslava Maříková byla zpočátku ovlivněná tvorbou svého učitele K. O. Hrubého. V prvních tvůrčích letech proto vznikaly černobílé cykly zachycené fotoaparáty Pentacon six a Flexaret zvětšené na fotografický papír značky Neobrom. Později pracovala s fotoaparáty Mamiya 645 a Mamiya RB 67. Z její tehdejší tvorby zaujme portrét, inscenovaná fotografie a zejména krajina. Na jindřichohradecké výstavě tak budou k vidění její působivé cykly Domov dětí Hlinky, Brno (1970), Cikáni (1971) nebo Teplička (1971). Maříková se střídavě živila jako profesionální fotografka a edukátorka. Během jejího nejdelšího a nejproduktivnějšího působení v Jihočeském divadle (26 let) vznikly tisíce fotografií. Zachytit atmosféru divadla Maříková dokázala převážně pomocí klasické černobílé, ale i barevné fotografie, stejně jako experimentálně laděnými fotokolážemi. Vystaveny budou například ty z představení Shakespearova Hamleta (1979), Prokofjevovy Popelky (1980) nebo Matky Kuráže Bertolda Brechta (1986).

Celoživotní vášní byla pro fotografku také příroda, které se ve své tvorbě věnuje nepřetržitě. Proměny ročního cyklu v přírodě ráda pozoruje zejména na své chalupě v  Nové Včelnici, odkud pochází hned několik vystavených snímků. Na pomezí abstrakce a reality se pohybuje její cyklus Pod bodem mrazu, na kterém pracuje od roku 2007 dodnes. V něm pomocí digitální fotografie, na kterou přešla záhy poté, co byly digitální přístroje k dispozici, zachycuje měnící se struktury ledu. Mezi vystavenými fotografiemi návštěvníci budou moci spatřit i ty z významných celospolečenských událostí (Srpen 1968, Tryzna za Jana Palacha v Českých Budějovicích 1969, listopadové události 1989). Tvorba Bohuslavy Maříkové se vyznačuje zaměřením na člověka a přírodu, vlastní tichou poetikou (někdy své fotografie doprovází i vybranými básněmi oblíbených brněnských autorů Oldřicha Mikuláška a Jana Skácela) a precizní kompozicí i provedením.