7.8 C
27.04. 2024
Výlety a zábava

Pěšky po Hradecku: Horní Žďár, Políkno a Buk

Čistí hlavu, dokáže vás snadno zavést na poutavá a neznámá místa, je úplně přirozená – a ke všemu bývá, a to zcela právem, označována za nejběžnější a nejdostupnější sport. Řeč je samozřejmě o chůzi. Proto si ve svém rozvrhu najděte několik hodinek a jakmile to počasí dovolí (byť to jde téměř vždycky), obujte pohodlné boty a přijměte naše pozvání k procházce překrásným okolím Jindřichova Hradce. Projdeme se po cestách asfaltových i polních, lesem i loukami, kolem vody i vesničkami. Při každém kroku se vyplatí mít na mysli to, že cesta znamená cíl.

Tato procházka vás z Jindřichova Hradce zavede do Horního Žďáru, Políkna a Buku.

Tato trasa:

• vede z náměstí Míru > na sídliště Hvězdárna > na Pohodnici > do Horního Žďáru > k Dolnímu Žďáru > do Políkna > do Buku > ke sv. Jakubu > na náměstí Míru
  • měří zhruba 14,7 kilometrů
  • trvá zhruba 4 hodiny procházkovým tempem

Trasa začíná na náměstí Míru v Jindřichově Hradci. Odtud, z dolního rohu, se napojí na žlutou turistickou značku. Podél ní vede po nábřeží Malého Vajgaru pod kulisou hradu a zámku, dolů Mlýnskou ulicí a poté přes silnici, po levém břehu řeky Nežárky, do lokality zvané Pod Vrchy.

Žlutě značená turistická stezka vystoupá ulicí kolem židovského hřbitova až k hokejbalovému hřišti u 6. základní školy, odkud se zase spustí dolů lesem až k lávce přes Nežárku a k Lišnému Dvoru. Zde se napojí na silničku vedoucí přes lokalitu Pohodnice, kolem ohrady s daňky a několikerých zajímavých božích muk až do Horního Žďáru, jindřichohradecké místní části.

Pěšky po Hradecku: Stezka za Horním Žďárem

Trasa, která je kromě žluté turistické značky značená také jako cyklostezka, mine hornožďárský jez na Nežárce a most přes řeku (obojí po levé ruce) a prochází vesnicí až na její samotný konec. Po příchozu na křižovatku vedou žlutá značka i cyklostezka doleva na Dolní Žďár, naše trasa ale pokračuje vpravo po neznačené cestě.

Ta po necelých dvou kilometrech dorazí do další místní části města – do Políkna. Vystoupá kopcem po vesnické silničce až k políkenské kapli Jména Panny Marie a autobusové zastávce. Odtud je potřeba udělat několik kroků vpravo, po úzkém chodníčku podél hlavní silnice. V tomto místě je potřeba dbát zvýšené opatrnosti a dávat si pozor na projíždějící auta.

Z hlavní silnice se sejde nalevo hned při první možnosti (u kapličky). Hned v tu chvíli pokračuje trasa pravou cestou, kolem rodinných domků, několika zahrádek a polí z políkenského kopce dolů. Po pravé straně se naskýtá neotřelý výhled na Jindřichův Hradec a krajinu široko kolem něj, byť poněkud pokažený vedením vysokého napětí.

Pěšky po Hradecku: Z Políkna do Buku.Cesta postupně sestoupá přes takzvaná Hradecká luka a kolem rybníka Tlachnů až do místní části Buk. Ve chvíli, kdy se cesta z kopce napojí na silničku, pokračuje dál doleva. Poté vede po silnici skrz Buk, návesní rybníky a kapličku sv. Floriána až k zastávkám autobusů u poněkud rušné hlavní silnice.

Kolem zastávek se trasa stočí vpravo po hlavní silnici, ale jenom na minutu nebo dvě – dokud se vlevo z hlavní silnice nenabídne polní cesta vedoucí přes kopec mezi dvěma polemi k Frankovu Dvoru.

Odsud trasa pokračuje po silnici se zcela minimálním provozem do kopečka kolem lesa (ve kterém je po pravé straně od cesty k vidění skrytá a zlehka zarostlá zapomenutá alej stromů) a mezi loukami a polemi až k nově opravenému křížku.

U osamělého křížku trasa svede z asfaltové cesty a stezkou mezi ovocnými stromky, vysokou travou a nízkými vrbami dovede až pod kostelík sv. Jakuba. Tam se napojí na červenou turistickou značku a po ní, vpravo, dojde dolů z kopce Jakubskou a poté Nežáreckou ulicí, přes Balbínovo náměstí a Komenského ulicí zpět na náměstí Míru.

Autor: Adam Hudec

Mapa trasy:

Aplikaci Mapy.cz si můžete stáhnout zde: pro Android / pro IOS / pro Windows

Vyznačenou mapu této trasy pro aplikaci naleznete kliknutím zde.