Aktuálně

Pěšky po Hradecku #1: Horní Žďár, Políkno a Buk

Čistí hlavu, dokáže vás snadno zavést na poutavá a neznámá místa, je úplně přirozená – a ke všemu bývá, a to zcela právem, označována za nejběžnější a nejdostupnější sport. Řeč je samozřejmě o chůzi. Proto si ve svém rozvrhu najděte několik hodinek a jakmile to počasí dovolí (byť to jde téměř vždycky), obujte pohodlné boty a přijměte naše pozvání k procházce překrásným okolím Jindřichova Hradce. Projdeme se po cestách asfaltových i polních, lesem i loukami, kolem vody i vesničkami. Při každém kroku se vyplatí mít na mysli to, že cesta znamená cíl.

Tato procházka vás z Jindřichova Hradce zavede do Horního Žďáru, Políkna a Buku.

Tato trasa:

• vede z náměstí Míru > na sídliště Hvězdárna > na Pohodnici > do Horního Žďáru > k Dolnímu Žďáru > do Políkna > do Buku > ke sv. Jakubu > na náměstí Míru
  • měří zhruba 14,7 kilometrů
  • trvá zhruba 4 hodiny procházkovým tempem

Trasa začíná na náměstí Míru v Jindřichově Hradci. Odtud, z dolního rohu, se napojí na žlutou turistickou značku. Podél ní vede po nábřeží Malého Vajgaru pod kulisou hradu a zámku, dolů Mlýnskou ulicí a poté přes silnici, po levém břehu řeky Nežárky, do lokality zvané Pod Vrchy.

Žlutě značená turistická stezka vystoupá ulicí kolem židovského hřbitova až k hokejbalovému hřišti u 6. základní školy, odkud se zase spustí dolů lesem až k lávce přes Nežárku a k Lišnému Dvoru. Zde se napojí na silničku vedoucí přes lokalitu Pohodnice, kolem ohrady s daňky a několikerých zajímavých božích muk až do Horního Žďáru, jindřichohradecké místní části.

Pěšky po Hradecku: Stezka za Horním Žďárem

Trasa, která je kromě žluté turistické značky značená také jako cyklostezka, mine hornožďárský jez na Nežárce a most přes řeku (obojí po levé ruce) a prochází vesnicí až na její samotný konec. Po příchozu na křižovatku vedou žlutá značka i cyklostezka doleva na Dolní Žďár, naše trasa ale pokračuje vpravo po neznačené cestě.

Ta po necelých dvou kilometrech dorazí do další místní části města – do Políkna. Vystoupá kopcem po vesnické silničce až k políkenské kapli Jména Panny Marie a autobusové zastávce. Odtud je potřeba udělat několik kroků vpravo, po úzkém chodníčku podél hlavní silnice. V tomto místě je potřeba dbát zvýšené opatrnosti a dávat si pozor na projíždějící auta.

Z hlavní silnice se sejde nalevo hned při první možnosti (u kapličky). Hned v tu chvíli pokračuje trasa pravou cestou, kolem rodinných domků, několika zahrádek a polí z políkenského kopce dolů. Po pravé straně se naskýtá neotřelý výhled na Jindřichův Hradec a krajinu široko kolem něj, byť poněkud pokažený vedením vysokého napětí.

Pěšky po Hradecku: Z Políkna do Buku.Cesta postupně sestoupá přes takzvaná Hradecká luka a kolem rybníka Tlachnů až do místní části Buk. Ve chvíli, kdy se cesta z kopce napojí na silničku, pokračuje dál doleva. Poté vede po silnici skrz Buk, návesní rybníky a kapličku sv. Floriána až k zastávkám autobusů u poněkud rušné hlavní silnice.

Kolem zastávek se trasa stočí vpravo po hlavní silnici, ale jenom na minutu nebo dvě – dokud se vlevo z hlavní silnice nenabídne polní cesta vedoucí přes kopec mezi dvěma polemi k Frankovu Dvoru.

Odsud trasa pokračuje po silnici se zcela minimálním provozem do kopečka kolem lesa (ve kterém je po pravé straně od cesty k vidění skrytá a zlehka zarostlá zapomenutá alej stromů) a mezi loukami a polemi až k nově opravenému křížku.

U osamělého křížku trasa svede z asfaltové cesty a stezkou mezi ovocnými stromky, vysokou travou a nízkými vrbami dovede až pod kostelík sv. Jakuba. Tam se napojí na červenou turistickou značku a po ní, vpravo, dojde dolů z kopce Jakubskou a poté Nežáreckou ulicí, přes Balbínovo náměstí a Komenského ulicí zpět na náměstí Míru.

Autor: Adam Hudec

Mapa trasy:

Aplikaci Mapy.cz si můžete stáhnout zde: pro Android / pro IOS / pro Windows

Vyznačenou mapu této trasy pro aplikaci naleznete kliknutím zde.

Instagramový profil autora:

[elfsight_instagram_widget id=”2″]

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

V nastavení souborů cookie na těchto webových stránkách je zvoleno „povolit soubory cookie“, abyste si mohli jejich prohlížení užít co nejlépe. Jestliže budete dále používat tyto webové stránky, aniž byste změnili nastavení souborů cookie, nebo kliknete na tlačítko „Přijmout“ níže, vyjádříte tak svůj souhlas s tímto nastavením.