8.5 C
29.03. 2024
Články

Pěšky po Hradecku: Děbolín a Matná

Čistí hlavu, dokáže vás snadno zavést na poutavá a neznámá místa, je úplně přirozená – a ke všemu bývá, a to zcela právem, označována za nejběžnější a nejdostupnější sport. Řeč je samozřejmě o chůzi. Proto si ve svém rozvrhu najděte několik hodinek a jakmile to počasí dovolí (byť to jde téměř vždycky), obujte pohodlné boty a přijměte naše pozvání k procházce překrásným okolím Jindřichova Hradce. Projdeme se po cestách asfaltových i polních, lesem i loukami, kolem vody i vesničkami. Při každém kroku se vyplatí mít na mysli to, že cesta znamená cíl.

Tato procházka vás zavede z Jindřichova Hradce přes Děbolín a Rýdův kopec do Matné a zpět do Jindřichova Hradce.

Tato trasa:

• vede z Jindřichova Hradce (náměstí Míru) > ke kostelu sv. Jakuba > k rybníkům Polívky > do Děbolína > k rozhledně na Rýdově kopci > do Matné > zpět do Jindřichova Hradce
  • měří zhruba 14,4 kilometru
  • trvá zhruba 4 hodin procházkovým tempem

Kratší procházka po nejbližším okolí Jindřichova Hradce začíná na jindřichohradeckém náměstí Míru – odtud pokračuje Komenského ulicí, kde se napojuje na červenou turistickou značku. Ta provede městem kolem Muzea Jindřichohradecka, Nežáreckou branou a přes most přes řeku Nežárku až ke kapličce s kruhovým záhonem uprostřed sbíhajících se silnic. Od kapličky pak vede po druhé silnici vpravo do kopce, kolem lesoparku u kostela sv. Jakuba a discgolfového hřiště ven z městské zástavby.

Po necelém kilometru chůze alejí pokračuje cesta kolem rybníka Prostřední polívka až k jindřichohradeckému letišti, odkud se stáčí vpravo a pod letištěm dle turistické značky na silnici zpět vlevo, do kopce až k vyhlídce Karla Zvěřiny, významného člena jindřichohradecké organizované turistiky. Odtud trasa pokračuje do místní části Děbolín, kolem kaple Nejsvětější Trojice až za poslední děbolínské domy. Poté vystoupá na Rýdův kopec k rozhledně.

Zde tato trasa červenou turistickou značkou opouští a stáčí se odbočkou vlevo mezi pole. Dvoukilometrová stezka vede mezi poli, kolem posedu v remízku a po okraji lesa až k Matenskému rybníku, kde vyústí na silnici spojující Matnou a Ratiboř.

V tomto místě je možné oproti naší zmapované trase k návratu do Jindřichova Hradce využít i kratší cestu. Ta vede vlevo po této málo rušné silnici až na křižovatku v Matné, odkud pokračuje rovně mezi posledními domy až na novou cyklostezku. Ta člověka zavede až ke Frankovu dvoru.

Námi značená mapa však z vyústění stezky vedoucí od rozhledny silničku přechází a zamíří do Matné. Po průchodu návsí se napojí na silnici vpravo, která vede do Buku. Zde je potřeba dávat větší pozor, silnice není nikterak rušná, ale nějaká auta se tu sem a tam objeví. Po průchodu mezi poli a poté částí lesa dorazí trasa na křižovatku T, odkud zamíří vlevo do Buku.

Po rychlém průchodu Bukem a minutí autobusové zastávky se nabízí polní cesta vlevo, která mezi poli mírně vystoupá až k Frankovu dvoru. Odtud vede asfaltovaná silnička takřka bez provozu mírným kopečkem kolem lesa až k nově obnovenému historickému křížku na rozcestí. Od něj se pak vyšlapanou cestičkou (rovně) vrátí zpět ke kostelíku sv. Jakuba a dolů směrem do centra Jindřichova Hradce ve směru, jímž jsme na tuto trasu vyrazili.

Autor: Adam Hudec

Mapa trasy:

Aplikaci Mapy.cz si můžete stáhnout zde: pro Android / pro IOS / pro Windows

Vyznačenou mapu této trasy pro aplikaci naleznete kliknutím zde.