1.1 C
23.04. 2024
Články

Pěšky po Hradecku: Obora a Velký Ratmírov

Čistí hlavu, dokáže vás snadno zavést na poutavá a neznámá místa, je úplně přirozená – a ke všemu bývá, a to zcela právem, označována za nejběžnější a nejdostupnější sport. Řeč je samozřejmě o chůzi. Proto si ve svém rozvrhu najděte několik hodinek a jakmile to počasí dovolí (byť to jde téměř vždycky), obujte pohodlné boty a přijměte naše pozvání k procházce překrásným okolím Jindřichova Hradce. Projdeme se po cestách asfaltových i polních, lesem i loukami, kolem vody i vesničkami. Při každém kroku se vyplatí mít na mysli to, že cesta znamená cíl.

Tato procházka vás zavede z Jindřichova Hradce přes Oboru, Velký Ratmírov a rozhlednu na Rýdově kopci zpět do Jindřichova Hradce.

Tato trasa:

• vede z Jindřichova Hradce (náměstí Míru) > ke školnímu statku > přes Oboru > do Velkého Ratmírova > do lesů u svaté Barbory > kolem rozhledny na Rýdově kopci > přes Děbolín > zpět do Jindřichova Hradce
  • měří zhruba 16,5 kilometru
  • trvá zhruba 4,5 hodiny procházkovým tempem

Zhruba šestnáct kilometrů dlouhá procházka začíná na jindřichohradeckém náměstí Míru. Trasa z náměstí vede Panskou ulicí na Masarykovo náměstí a poté dolů kolem kláštera sv. Kateřiny Pražskou ulicí. Po překonání mostu pokračuje ulicí stále rovně, a to až za poslední domy po pravé straně, kde odbočí vpravo, mírně do kopce, směrem k mostu, železničnímu přejezdu a školnímu statku. Kolem školního statku projde dolů k sádkám a vlevo, směrem k Oboře.

Po průchodu otevřeným dvorem městského penzionu Obora se naše procházka vydá po cestě vlevo. Nejprve projde kolem rybníka Zármutek (po pravé straně od cesty), poté kolem Kadalovce (po levé straně od cesty). Zhruba po dalším kilometru a půl neustále se měnícím lesem v bývalé oboře dojde cesta až za ohrazení obory a stočí se vpravo, úvozem do mírného kopce až k rybníku Panský Zármutek. Kolem něj se vydáme vlevo, po cestě mezi poli, až dorazíme mezi první domy Velkého Ratmírova.

Obcí vede trasa stále rovně, kolem zemědělského družstva a mezi dvěma rybníky, až na náves. Zde rovně přejde silnici, kolem památníku, a vydá se po první možné silničce doleva. Po chvíli cesta obkrouží koňskou ohradu a začne pravou odbočkou stoupat do mírného kopce, k posledním domům obce. Za nimi překoná most nad železniční tratí a pokračuje nejprve lesem a poté po jeho okraji až na nejvyšší vrcholek v okolí.

Cesta postupně pěšího zavede až k hlavní silnici (zde je třeba při přecházení dbát velmi zvýšené opatrnosti). Po necelém kilometru sejdeme z hlavní cesty skrz les první možnou odbočkou doleva a po chvíli vyjdeme na cyklostezce Emy Destinnové – značené také červenou turistickou značkou. Po ní se vydáme doleva, směrem k rozhledně na Rýdově kopci nad Děbolínem.

Od rozhledny trasa sestoupá do Děbolína, kterým provede po červené turistické značce, až k vyhlídce Karla Zvěřiny. Odtud se cesta vydá zpět, pod letištěm vpravo, až k rybníkům Polívky a alejí za nimi až k parku u kostela sv. Jakuba a do Mertových sadů. Tady Jakubskou a poté Nežáreckou ulicí zavede až zpátky do historického centra Jindřichova Hradce.

Mapa trasy:

Aplikaci Mapy.cz si můžete stáhnout zde: pro Android / pro IOS / pro Windows

Vyznačenou mapu této trasy pro aplikaci naleznete kliknutím zde.