Když v pondělí 17. května odešly děti do školy, možná mnozí zaslechli zadunění. To byl pomyslný kámen, který spadl z mého srdce. Přímo v našich končinách bylo znát i mírné zachvění povrchu zemského, když děti vylétly z rodného hnízda poklusem a s neskrývaným nadšením.
V režimu distanční výuky jsme žili dlouhých 7 měsíců, a to od poloviny října 2020. (Předvánoční pauzu nepočítám. Byl to pro všechny – viděno optikou letošního jara – pouhý oddechový čas: nabrat sílu na Vánoce a 23. prosince dostat nechtěný hromadný dárek v podobě pokračování distančního představení.) Zákeřné bylo toto období nejen ve své délce a intenzitě, ale v naší rodině zejména s ohledem na skutečnost, že na vzdálenou výuku se připojovaly rovnou 3 děti najednou. A třešničkou na dortu (nebo hřebíčkem do rakve?) je to, že jsou to děti narozené v rozmezí pouhých dvou let. Synka zastihla 2. vlna distančního vyučování v rozpuku 3. ročníku, zatímco dcerky – dvojčata – začaly rovnou od podlahy: jako žákyně 1. třídy.
V říjnu jsem si zoufala víc já než děti. Přistát rovnýma nohama v první linii jsem sice předvídala už od začátku školního roku, ale zároveň jsem do poslední chvíle doufala v roli špatného proroka. Leč, člověk míní… A okolnosti (se) mění. Zatímco na bedrech mého manžela zůstaly povinnosti se zajištěním chleba vezdejšího, já jsem se čestnou rolí v první linii vrátila do dob o 6 let zpátky: do fáze intenzivní péče o 3 děti narozené najednou a o všechno, co se staronovou situací souviselo.
Kdo je připraven, není překvapen, říká se. Připraveni jsem sice byli (teorií i vybavením pro vzdálenou výuku, Gott sei dank!), ale teorie je jedna věc a denní praxe její protipól, že…
Třěťák se už od října projevoval jako samostatná jednotka nemající ani trochu radost z mého občasného nakukování přes rameno ani z namátkových kontrol, zda na přijímači běží výuka, nikoliv Youtube nebo jiný nevyžádaný obsah. Potud dobrý.
Obě dcerky se ale ocitly v situaci zcela opačné: začínaly číst, počítat a psát (výuka psaní je v distančním režimu zejména výživná!) a samostatná práce v nových učebnicích byla pro obě obtížná. Na paní učitelku si ještě ani nestihly zvyknout, se spolužáky se nestihly skamarádit a škola samotná zůstala neprobádaným územím, které je potřeba prozkoumat a objevit… A pak se ze dne na den ocitly před monitorem počítače (jednoho, jinak to nešlo), s paní učitelkou zmenšenou do Teams obdélníčku a jen se třemi dalšímu obdélníčky spolužáků ve skupince. A začalo rodeo. Pro mě. První třída není nikdy jednoduchá. První třída na dálku je mimořádně složitá. Výuka dcerek pro mě denně obnášela neustálou asistenci a dohled. Byly dny, kdy jsme (na obou frontách) začali v 8 hodin ráno a skončili až v 16 hodin odpoledne. Po první třídě následoval dohled nad úkoly synka třeťáka.
Zkrátka a dobře, zažívala jsem plnohodnotné pracovní dny proložené navíc přípravou oběda, odpovídáním na nespočet otázek („Jak dlouho ještě musíme být doma?“ nebo „Co budeme dělat odpoledne?“ a vyšší level „Kdy tohle všechno skončí?“ nebo zákeřná „Proč nemůžeme chodit do školy?“) a organizováním volného času. Sice i ve městě mohou děti volně vyběhnout ven, ale víc hlaviček víc vymyslí! 😊
A do jakých rolí (najednou!) mě distanční výuka přivedla? Nebylo jich málo:
- Svačinářka a vedoucí školní jídelny
- Učitelka v záloze
- Skenovačka úkolů
- Psycholožka
- Družinářka a volnočasová pedagožka
- Policistka
- Pradlena a skladatelka voňavého prádla, kterého je stále víc a víc…
- Vedoucí rodinné logistiky
- Odbornice na věci veškeré 😉
Potřebovala jsem se chválit, chválit, chválit! Dnes a denně, jinak by to všechno bylo k nepřežití. A k tomu šálek voňavé kávy. Nebo rovnou dva…
A jak se ze všeho nezbláznit a zachovat si duševní zdraví? Ověřila jsem si, že žádná myšlenka (a ani sebesvízelnější situace) není tak tíživá, aby nešla rozchodit. Ano, byla to právě obyčejná chůze, která nám v lockdownu a běsu distanční výuky často doslova zachránila den. V zimě se k procházkám jako bonus přidal sníh a řádění na svahu. Boby načas jasně vedly. A i když bylo s postupujícími týdny stále těžší dostat děti na procházku, vždycky se to nakonec nějak podařilo. Bude-li se distanční výuka snad někdy opakovat (neee!), už vím, že se vyplatí mít na paměti zejména poznatek nejdůležitější:
- Nobody is perfect!
- Nobody! Já, ani vy…
A na to je třeba myslet. Slevit z nároků, ubrat na očekávání a výkonech, být k sobě navzájem laskaví. A tolik neřešit to, co objektivně nelze změnit. Zpětně s pokorou děkuji vrtkavé paní Štěstěně, že při nás stojí…!
Dnes (o)slavíme Den dětí. Přeji dětem (všeho věku) a také nám všem, kteří jsme ještě nezapomněli, že jsme kdysi také byli dětmi, ať…
- …je vzpomínka na končící školní rok spíše příjemná.
- …se pochválíme, že jsme vším prošli nejlépe, jak to jen bylo možné.
- …věříme, že lockdown už je za námi. Konečně…!!!
A že pokud by se tyto mnohdy bezvýchodné situace snad měly ještě opakovat, i když všichni vespolek doufáme v pravý opak, věřme, že jsme právě prožitou etapou posíleni. A že všechno zlé bývá pro něco dobré.