6.1 C
Jindřichův Hradec
23.04. 2024
Články

Česká Kanada opět pod parou

Na jindřichohradecké úzkokolejky se po roční pauze opět rozjedou parní vlaky. Na podzim roku 2019 totiž byla dokončena oprava parní lokomotivy U46.101 z roku 1955. Stroji, který byl vyroben v polském závodě Fablok Chrzanów a do České republiky se dostal až v roce 2006, dnes nikdo neřekne jinak než „Polka“. Lokomotiva sloužila spolu se svými kolegyněmi k nostalgickým jízdám po úzkokolejce pro turisty i odbornou veřejnost až do podzimu 2016, kdy byla z důvodu zhoršujícího se technického stavu odstavena. Zatímco nostalgický provoz tehdy převzaly zbylé dvě parní lokomotivy, na Polce zvolna začala její oprava. Kotel musel projít generální opravou u specializované firmy, na zbytku lokomotivy se pracovalo přímo v dílně Jindřichohradeckých místních drah v Kamenici nad Lipou. Nejviditelnější změnou na opravené lokomotivě je nový černý lak s decentními červenými doplňky, jehož podoba vychází z barevného schématu běžně užívaného na parních lokomotivách ČSD v 50. letech minulého století.

 

Bohužel, do konce roku 2018 musely být pro špatný stav kotle odstaveny z provozu i zbylé dvě parní lokomotivy. V té době bylo zprovoznění Polky stále v nedohlednu. I když zpočátku léta 2019 existovala naděje na dokončení opravy lokomotivy ještě během prázdnin, vážná závada parního stroje během první zkušební jízdy definitivně potvrdila, že letní sezóna bude zcela bez parních vlaků. Náhradní díly na staré a historicky cenné parní lokomotivy se totiž nedají koupit v každém hypermarketu. Poškozené části musejí být vždy složitě opravovány nebo vyrobeny zcela nové, což je časově i finančně velmi náročné. Další, tentokrát již úspěšná zkušební jízda po opravě proto proběhla až v listopadu 2019, veřejnosti se lokomotiva poprvé představila na Silvestrovské jízdě z Jindřichova Hradce do Kunžaku. Zájem cestujících převyšoval kapacitu soupravy, což jen potvrdilo, že parní vlaky na jindřichohradeckých úzkokolejkách jsou velmi vyhledávaným turistickým cílem.

Parní lokomotivy jsou velmi náročné na údržbu i provoz. Doufejme, že po roční pauze již byl nedostatek lokomotiv na JHMD zažehnán a návštěvníci Jihočeského kraje budou mít v létě možnost užít si každodenního parního provozu nádhernou krajinou České Kanady. Závěrem dodejme, že v dílnách JHMD aktuálně probíhá generální oprava parní lokomotivy U37.002 z roku 1898. Po jejím dokončení se bude „Krauska“ honosit prvenstvím nejstarší provozuschopné parní lokomotivy u nás. Bude dalším zpestřením provozu jindřichohradeckých úzkokolejek a navíc pomůže odlehčit lokomotivě U46.101, aby nebyla na všechny výkony sama.

Text a foto: Jan Píšala

Okénko:

Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. (JHMD) provozují vlaky po největší síti úzkorozchodných drah v České republice. Jedná se o tratě rozchodu 760 mm z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a do Obrataně o celkové délce 79 km. Mimo pravidelné motorové vlaky v závazku veřejné služby objednávané kraji společnost provozuje i nostalgické a výletní vlaky s parními lokomotivami. Je to jediné místo v republice, kde během letních prázdnin jezdí parní vlaky každý den.

JHMD - Jindřichohradecké úzkokolejky - Parní vlak