Aktuálně

Hold slunci (Jindřichohradecké sochy a památníky)

Hold slunci (Jindřichohradecké sochy a památníky)

Významným mezníkem v historii jindřichohradeckého zdravotnictví se stalo dokončení výstavby polikliniky s lékárnou, která byla slavnostně předaná veřejnosti k 40. výročí osvobození v květnu roku 1985.

Hold slunci (Jindřichohradecké sochy a památníky)Moderně řešený blok polikliniky obsáhl kromě zmiňované lékárny pavilon pro dospělé, rehabilitaci a dětské oddělení, celkem 47 lékařských pracovišť. Budovu doplnilo pět uměleckých děl schválených komisí Českého fondu výtvarných umění v Českých Budějovicích. Jednalo se o tři realizace ve vnitřním prostoru polikliniky – plasticky ztvárněné okno Slunce/voda/vzduch profesora Františka Buranta, skleněnou mozaiku akademického malíře Rostislava Štěpaníka a komunikační grafiku Radomíra Postla, a o dvě venkovní plastiky autorů Josefa Kříže a Jiřího Volfa.

Na stupňovitě řešeném prostranství před hlavním vchodem byla vztyčena monumentální plastika Hold slunci akademického sochaře Josefa Kříže (1932–2006). Na Holdu slunci, čtyř a půl metrovém objektu autor použil kombinaci dvou materiálů – betonu a kovu. Z betonu vytvořil stylizované ruce, které rozmístil tak, aby ze všech pohledů mezi sebou držely levitující kovové slunce. Abstraktnost v pojetí sluneční koule na první pohled může evokovat jistou podobnost s atomem, ovládnutí štěpení atomového jádra též patřilo k protěžovaným tématům oficiálního umění celého socialistického bloku.

Hold slunci (Jindřichohradecké sochy a památníky)Josef Kříž se narodil v Kamenném Újezdě u Českých Budějovic. Po základní vzdělání se v Příbrami vyučil řezbářem. V roce 1950 byl přijat na Akademii výtvarných umění v Praze do ateliéru profesora Jana Laudy. Vysokou školu absolvoval v roce 1956. Po absolutoriu se odstěhoval do Pelhřimova, kde žil a tvořil do roku 1990, a poté přesídlil do Rudolfova u Českých Budějovic. Za svého života prezentoval svá díla v Pelhřimově, Prachaticích, Aši, Českých Budějovicích a v Dolném Kubíne. Od roku 1974 se pravidelně účastnil kolektivních výstav jihočeských výtvarníků. Věnoval se nejen monumentálnímu sochařství, kdy se často realizované práce staly součástí architektury jako třeba sousoší Věčná otázka v Chrášťanech nebo Tři generace v Humpolci, ale také portrétu či žánrové a dekorativní plastice. V oblasti portrétní sochařské tvorby vytvořil celou řadu bust významných osobností, například typografa Oldřicha Menharta nebo divadelního režiséra Jiřího Frejky. K oblíbeným materiálům, se kterými pracoval, patřily kámen, kov i dřevo. Dekorativní plastiky často realizoval v měděném plechu.

Jindřichohradecká realizace je svým způsobem výjimečná, v plastice Hold slunci dosáhla v celém sochařově díle forma abstraktnosti svého maxima.

Jakub Valášek (NOVUM 2/2021 – Muzeum Jindřichohradecka)