5.4 C
Jindřichův Hradec
16.10. 2024
Články

Stíhací letoun Focke Wulf 190 v Muzeu Jindřichohradecka

Jedním z největších novodobých exponátů vystavených v Muzeu Jindřichohradecka jsou fragmenty z téměř celého německého stíhacího letounu Focke Wulf Fw-190, který byl objeven při archeologickém výzkumu, prováděném zaměstnanci výše uvedeného muzea a členy Klubu historie letectví Jindřichův Hradec. Stíhačka byla zničena 24. srpna 1944 během bitvy mezi letci 15. americké letecké armády a stíhači německé Luftwaffe. Focke Wulf se po zásahu zřítil do mokřadu u rybníka Konifer nedaleko obce Otín u Jindřichova Hradce. Expozice Bitva nad Jindřichohradeckem představuje nejen nález Fw-190 od Otína, ale zmíněnou bitvu jako celek včetně fragmentů ze všech letounů sestřelených během střetnutí na území regionu (viz foto).

Stíhací letoun Focke Wulf 190 v Muzeu JindřichohradeckaMuzeum Jindřichohradecka uskutečnilo v květ-nu 2011 archeologický výzkum v místě předpokládaného dopadu Fw 190 u Otína. Po Listopadu 1989 se jednalo se o průlomový odborný výzkum bojové letecké techniky na území České republiky.

Nejprve označila pamětnice Jiřina Kárová přibližné místo dopadu letounu. Následující sondáž měla původní rozměr 6 x 6 metrů a měla potvrdit předpoklad, že se zde nachází zřícený stíhací letoun. Od úrovně -150 cm byly nacházeny četné kovové fragmenty větších či menších rozměrů. Posléze byla objevena „vysunutá“ masivní podvozková noha o délce cca 220 cm, dále se podařilo objevit list vrtule, zkroucený a částečně olámaný nárazem letounu o zem. Zbývající dva listy nebyly při tomto výzkumu nalezeny, po pádu stroje na zem odlétly mimo kráter a Němci je odvezli včetně druhé podvozkové nohy. Velice zajímavý byl objev mírně ohnutého kanónu MG-151 ráže 20 mm, dále několika výrobních štítků, torza pneumatiky s duší značky Continentál, fragmenty letecké mapy pilota a „gumové“ palivové nádrže. Následně byly objeveny palubní zbraně MG-131 s množstvím munice ráže 13 mm, tři tlakové kyslíkové lahve, několik přístrojů z kabiny včetně hodin, torzo pancéřové pilotní sedačky, dolní části řídící páky (kniplu) a shluk plechů zadní části trupu s ostruhovým kolečkem. Od úrovně -440 až -550 cm byl objeven dvouhvězdicový čtrnáctihlavý motor BMW 801 D- poničený nárazem, zabořený ve žlutavě hnědém jílu. Sondáž byla ukončena v úrovni -550 cm, kde se nacházela kompaktní zvětralá skála, o kterou se motor při dopadu letounu zarazil.

Na základě nálezu motoru, zbraňového systému a řady dalších komponentů bylo určeno, že se jedná o německý stíhací letoun Fw-190. Během konzervování jednotlivých částí byla objevena část horizontálně natřeného sytě žlutého pruhu na ocasní části trupu stroje, který bezpečně přisoudil letounu k 6. letce II. (Sturm)/JG 300 „Wilde Sau“. Právě v rámci ní v bitvě nad Jindřichohradeckem operačně letěl jeden v bitvě 24. srpna 1944 ze sestřelených letců Luftwaffe, Fw. Hubert Engst. Ten měl dle německých písemných záznamů bojovat na stroji Fw 190A-8 s trupovým označením žlutá „7“. Žádný z nalezených výrobních štítků tuto informaci bezpečně nepotvrdil. Na několika fragmentech plechů byly nalezeny různé zbytky barev. Bílá, dále „štičí šeď“, sytě žlutá na části spodního opancéřování motoru, tmavě zelená, včetně černé z německých označení křížů na stroji.

Výzkum v květnu 2011 objasnil jednu z posledních záhad neznámých míst dopadů německých stíhacích letounů sestřelených 24. srpna 1944 v okolí Jindřichova Hradce. Při prohlídce expozice Bitva nad Jindřichohradeckem se návštěvník seznámí s průběhem celé letecké bitvy a spatří také artefakty z „otínské“ stíhačky Fw-190.

Vladislav Burian