Aktuálně

Od neděle 15. prosince se změnily jízdní řády MHD

Od 15.12.2019 se po mnoha letech zásadním způsobem mění jízdní řád rychlíků – jejich křižování (potkávání) se přesouvá z K. Řečice do Jindřichova Hradce, čímž se zlepšují návaznosti na úzkokolejku směr Obrataň, zároveň dochází ke zkrácení cestovní doby do Brna a při cestě do Prahy se zkracuje přestupní doba ve Veselí (tj. cesta do Prahy se rovněž o cca 15 min zkracuje). Zároveň dochází k rozšíření jízdy těchto rychlíků (vlaky, které měly nějaká omezení, budou jezdit denně).

Ulice Hradce brázdí nový žlutý autobus (fotogalerie) MHD městská
Foto: Adam Hudec

V regionální dopravě rovněž dochází k velkým změnám – zavádí se přímé spěšné vlaky Jindřichův Hradec – České Budějovice a zpět, což v kombinaci s rychlíky přináší mnohem větší možnosti rychlého spojení do Budějovic a zpět; celkově i v regionální dopravě dochází k navýšení rozsahu dopravní obslužnosti.

Na uvedené změny musí MHD nějak reagovat – pokud se mění časové polohy návazných vlaků a jejich počet, je nutné tuto změnu promítnout do podoby a rozsahu MHD, jinak by na sebe spoje na nádraží nenavazovaly, což s ohledem na vzdálenost nádraží od obou velkých sídlišť je velký problém.

Změna MHD nemůže být bohužel jen “kosmetická”, ale jedná se o strukturálně jinou podobu spojení, protože změny časových poloh vlaků jsou natolik zásadní, že návaznosti nebylo možné vyřešit drobnými posuny spojů v řádu jednotek minut.

Vlivem velmi vysoké produktivity autobusů v MHD se změna nedotkne pouze “hlavních” linek 11 a 21, ale dotčeny jsou tak všechny linky a všechny spoje, protože tyto časové interakce se “přes omezený počet autobusů” přenáší “dokolečka”.

Součástí změny MHD je tak nejen změna časových poloh téměř všech spojů na všech linkách, ale i navýšení provozu, aby nově zaváděné vlaky nezůstaly bez přípojů.

Součástí změny je taktéž zavedení nové linky 42, kterou jsou vyslyšeny dlouholeté požadavky místních částí Děbolín a Matná o zlepšení dostupnosti veřejnou dopravou v obdobích, kdy je mezi existujícími spoji veřejné linkové dopravy velká, mnohdy i několikahodinová prodleva.

Změny v jízdních řádech MHD probíhaly tím způsobem, aby v ranní přepravní špičce byly přednostně uspokojeny přepravy a spojení na ustálené časy začátků směn významných zaměstnavatelů v Jindřichově Hradci (typicky na Kanclově, na Fruku) a obsluha jindřichohradeckých škol; řešení návazností na vlaky bylo až druhou prioritou; po zbytek pracovního dne a o víkendu zase je naopak nová struktura provozu nastavena tak, aby přednostně umožňovala návaznosti na vlaky; toto řešení vychází z dosavadních zkušeností z úprav MHD, kdy ranní špička je velmi citlivá na jakékoli posuny spojů i v řádu jednotek minut (nikdo nechce vstávat zbytečně brzo a zároveň nemůžeme do cíle dojet pozdě), zatímco odpoledne jsou cestující mnohem flexibilnější.

Zdroj: Město Jindřichův Hradec

Jízdní řády platné od 15. 12. 2019

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

V nastavení souborů cookie na těchto webových stránkách je zvoleno „povolit soubory cookie“, abyste si mohli jejich prohlížení užít co nejlépe. Jestliže budete dále používat tyto webové stránky, aniž byste změnili nastavení souborů cookie, nebo kliknete na tlačítko „Přijmout“ níže, vyjádříte tak svůj souhlas s tímto nastavením.

Zavřít