V rámci výstavby polikliniky se stala druhou realizací určenou pro veřejný prostor keramická instalace nazvaná Kouzelná zahrádka, která zaplnila tzv. dětský koutek před vchodem dětského oddělení. V roce 1984 ji vytvořil nedávno zesnulý akademický sochař a keramik Jiří Volf (1944–2020).
Plastika se dodnes skládá z plošiny vydlážděné keramickými deskami s reliéfním sluncem a ze třech figur zvířat – slona, mrože a nosorožce. Horizontálně vystavěné dílo zabírá i s výkrojem v půdorysu rozměry 540 x 510 centimetrů, přičemž výška jednotlivých zvířecích figur se pohybuje mezi 63 až 84 centimetry. Stylizovaná, hravě pojatá zvířata jsou na povrchu obložena barevnými keramickými pláty s jednoduchými rytinami zobrazujícími jejich typické rozeznávací znaky – uši, rohy a kly.
Pražský rodák Jiří Volf studoval v letech 1960–1964 keramickou školu v Karlových Varech a pokračoval na VŠUP v Praze, kde v rozmezí let 1968–1974 navštěvoval speciální ateliér užitého sochařství profesora Josefa Malejovského a ate-liér tvarování strojů a nástrojů profesora Zdeňka Kováře, detašované pracoviště školy ve Zlíně. Po dokončení studia pracoval v keramickém provozu podniku Dílo ve Velké Chuchli. Byl členem Sdružení sochařů Čech, Moravy a Slezska.
Během svého uměleckého života vystavoval doma i v zahraničí, samostatně začal již na konci 70. let 20. století a kolektivních výstav se zúčastňoval již od roku 1975. K jeho realizovaným dílům ve veřejném či komunikačním prostoru patřily plastika Závěs v respiriu telekomunikační ústředny v Ústí nad Labem, keramická výzdoba budovy oční kliniky na Vinohradech či od roku 1988 dvě, dnes odstraněné keramické plastiky Dvojice a Čekání, součást vstupního areálu bývalé stanice metra Dukelská. Další realizace vznikaly i po revoluci, například plastická výzdoba restaurace v Průhonicích nebo fontána před městským úřadem ve Kbelích. Jiří Volf se také věnoval restaurování soch z kamene a štuku. V roce 1989 restauroval barokní sloup sv. Jana Nepomuckého v Mostě. Na počátku 90. let 20. století získal dvě důležitá ocenění v Itálii, Zlatou plaketu na Mezinárodní keramické soutěži Gualdo Tadino za dílo Doskok a medaili na bienále Centro Dantesco v Ravenně.
Ve volné tvorbě se námětově zabýval ženskou postavou, modeloval ji hmotně a v plných tvarech, bez gestikulace a přebytečných detailů, avšak až s lyrickým pojmenováním jako například Schoulená, Pohoda či Na pláži.
Plastika Kouzelná zahrádka byla jako jedna z prvních v našem městě míněna jako interaktivní, dětští pacienti či návštěvníci si zde mohli hrát de facto uvnitř instalace. Bohužel v dnešní době je dílo v havarijním stavu, figura mrože je poškozena natolik, že u ní chybí celé kusy plátů. Taktéž plocha s keramickými dlaždicemi, včetně nedalekého vyústění krycího víka šachty kanalizace, by si zasloužila úpravu a vyčištění.
Jakub Valášek (NOVUM 2/2021 – Muzeum Jindřichohradecka)