Aktuálně

V Muzeu fotografie probíhá výstava jedinečného moderního umění „Andy Warhol a ti druzí“

Muzeum fotografie a moderních obrazových médií srdečně zve všechny zájemce na výstavu jedinečného moderního umění

Andy Warhol a ti druzí originální výběr světového Pop-artu

Začátek 60. let (kdy vznikl pop-art) se dnes, ve zpětném pohledu, jeví v mnoha směrech důležitý. Nová masová kultura, postavená na konzumerismu, potřebovala nějaký čas k tomu, aby se prosadila a jak se jí to podařilo, její účinek se projevil ve všech aspektech života.

Svět, v důsledku vytváření nových komunikačních sítí a nové techniky, se začal „zmenšovat“ a tím se také velice zmenšil rozdíl mezi tím, co bylo „západní“ a „nezápadní“. Takzvaně nezápadní kultury najednou dostaly přístup k hromadně vyráběnému typu zboží a technických služeb, které byly spojovány se Západem, ale také k „západnímu“ myšlení…

Specifikou pro svět umění byl v těchto letech nárůst muzeí, která se ke svým návštěvníkům začala chovat demokratičtěji a přátelštěji a zařazovala do svých expozic díla, která se snažila zaujmout a zabavit širší veřejnost a přestávala fungovat jako pasivní, mrtvé kabinety.

Kladl se důraz na snazší dostupnost uměleckých děl, která svými zobrazovanými předměty navazovala lehčeji spojení s návštěvníky, kteří poznávali věci své doby a svého spotřebního života. Proto lze bez nadsázky označit jako skutečně významný popartový obraz „200 Campbells Soup Cans“ (200 plechovek Campbellovy polévky) Andyho Warhola.

Pop-art vytvořil klima pro figurativní umění, v němž se určité druhy obrazových prostředků a určité způsoby jejich prezentace staly hlavním proudem. Ikonické zacházení s portrétem (aplikované na kdysi opravdu známé osobnosti jako byla Marilyn Monroe nebo Jacqueline Kennedy) bylo použito k zachycení podoby bezvýznamných lidí…

Když byl pop-art exportován na evropskou pevninu, to, co z něho umělci přebírali, byl fotografický vzhled a někdy i používání fotografie samé, reklamní a komerční design, comics. Pop-art postihl osud opravdu úspěšných uměleckých stylů: začínal jako produkt uzavřené skupiny stejně smýšlejících umělců a nakonec ztratil svůj kultovní podtext a stal se součástí obecně dostupného výtvarného jazyka.

Edward Lucie – Smith

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

V nastavení souborů cookie na těchto webových stránkách je zvoleno „povolit soubory cookie“, abyste si mohli jejich prohlížení užít co nejlépe. Jestliže budete dále používat tyto webové stránky, aniž byste změnili nastavení souborů cookie, nebo kliknete na tlačítko „Přijmout“ níže, vyjádříte tak svůj souhlas s tímto nastavením.

Zavřít